Hvordan støtter man som skole bedst op om barnet i sorg

Skolen er den arena, hvor barnet tilbringer mest tid i løbet af hverdagen, og derfor bliver skole og klassekammerater af stor betydning for det sørgende barn. Det betyder på lige fod med andre nære relationer meget, når barnets klassekammerater og lærere anerkender og kan rumme den sorg og de reaktioner, som barnet udviser.

Er det et meget pludseligt og/eller voldsomt dødsfald, kan også lærer og andre elever blive meget påvirkede og for at kunne støtte alle, er det vigtigt, at skolen har en sorghandleplan.

Se eksempel på sorghandleplan hos Kræftens Bekæmpelse, som gennem de sidste mange år har kæmpet for, at alle institutioner og skoler i Danmark har en sorgplan, men der er desværre stadig nogle, der ikke har. Sorghandleplaner kan bestilles her.


De har også mange andre gode materialer til lærer, elever, forældre osv., som står i en svær situation. Læs mere om diverse film og materialer her.

Hvordan hjælper man bedst?

Det er slet ikke så svært, som mange voksne tror, at hjælpe et barn i sorg. Det handler mest om at turde vise nærvær, være til stede og give rum til, at barnet kan tale om det, der fylder mest. 

Det kræver en forståelse for sorg fra skolen og den enkelte lærers side for at kunne modtage og imødekomme den sørgende tilbage på skolen. Følgende guide burde følges:

Besøg barnet i barnets hjem og involver barnet i hvordan sorgen skal håndteres i skolen. Vil barnet evt selv fortælle om sorgen eller skal læreren?

  • Før barnet eller den unge vender tilbage på skolen, skal klasselæreren have informeret resten af klassen. Det er læreren, der bedst ved, hvordan det gøres passende og mest sensitivt.
  • Tilgangen til selve barnet kan skifte lidt alt efter situationen, men det er vigtigt, at klasselæreren anerkender over for barnet, hvad der er sket. Og at det forinden er blevet diskuteret og aftalt med forældre eller den primære voksne i barnets liv.

Overvej følgende

  • Vær ikke bange for at bruge ordet død, sig fx gerne: ”Jeg er meget ked af at høre din far er død”.
  • Børn og unge har brug for ærlighed, så selvom det ikke altid er nemt, så prøv altid at svare så ærligt, men også så konkret som muligt.
  • Anerkend den fulde tragedie, som barnet står i. Det er ingen hjælp, at du fx siger: ”Pyha, godt det ikke er så slemt som ...”. Du tror, det hjælper, men det gør det ikke.
  • Overbevis dem om, at det ikke er deres skyld, hvis det ellers er et emne, der er oppe at vende.
  • Uanset om en elev vender tilbage hurtigt eller først efter et stykke tid i forbindelse med  dødsfald, så skal der altid være en plan for at støtte op om barnet. Det kunne fx være:
    • Time-out-kort: Et specielt kort, som giver eleven mulighed for at forlade klassen, når han/hun føler sig overvældet, og følelserne tager overhånd. Unge mennesker føler sig ofte pinligt berørte over at vise følelser og har ikke lyst til at græde foran deres klassekammerater. Snak forinden om, hvor den barnet/den unge kan gå hen, måske et stille lokale på skolen eller til en sofa på lærerværelset.
    • Støt barnet/den unge i at udtrykke sine følelser, når det er passende, og når det skal foregå væk fra klassen.
    • Giv mulighed for ekstra personlige samtaler med fx en pædagog.
    • Hvert barn oplever sorg forskelligt, giv barnet mulighed for at udtrykke sorgen på sin egen måde.

Som tiden går, skal skolen stadig være opmærksom på den sørgende. Husk på, at barnet vil sørge hele tiden, og tabet vil følge dem hver dag.

Overvej følgende

Vær klar på at lytte igen og igen og igen, og informer derfor også nye lærer om elevens tab til trods for, at tabet kan ligge langt tilbage.

  • Giv barnet tid - der kan gå måneder, før han/hun er klar til igen at klare presset fra skolearbejdet.
  • Vær opmærksom på mærkedage, fx årsdagen for dødsfaldet, Fars dag, Mors dag osv.
  • Oplys barnet og familien om muligheden for sorggrupper hos fx Børn, Unge og Sorg eller hos Skyggebørn.

Læs i Fagbladet Folkeskolen hvorfor det er så vigtigt at have en sorgplan.

Børn, Unge & Sorg er meget interesseret i at hjælpe skoler med at sætte sorg på danske børns skoleskema og gør det nemt for skolerne at gennemføre, da Børn, Unge og Sorg stiller op med oplæg for eleverne samt praktisk hjælp til selve skoleløbet. Læs mere om deltagelse og kriterier her.

 

 

Kilder til denne tekst:

Dyregrov, A. & Dyregrov, K. (2008). Støtte ved dødsfald. Dansk Psykologisk Forlag A/S.

Stroebe, M. S., Hansson, R. O., Schut, H., & Stroebe, W. (2008). Handbook of bereavement research and practice : advances in theory and intervention (1. ed. ed.). Washington, DC: American Psychological Association.

Stroebe, W., & Schut, H. (2001). Risk Factors in Bereavement Outcome: A Methodological and Empirical Review. In Handbook of Bereavement Research: Consequences, Coping, and Care, Washington, DC: American Psychological Association.

Kontakt

Kontakt mig gerne, hvis du har spørgsmål eller kommentarer i forhold til indholdet på Sorgogsavn.dk.

Kontakt
Informationer
Copyright © 1996-2019 Company Co. All rights reserved

Støtte til alle aspekter af sorg

Tilmeld dig Danmarks mest respektfulde nyhedsbrev om at være i sorg.
Terms and Conditions apply
close-link
Click Me
arrow-circle-o-downcrossmenu